Strona główna Poradniki Formaty Uber Generacja VII

Uber Generacja VII

Czym są Ubery? Jest to tier, w którym dozwolone są prawie wszystkie Pokemony, z jednym wyjątkiem, o którym za chwilę. Jak łatwo się domyśleć, daje to dostęp do wielu potężnych bestii, które wszyscy znają z gier. Pokemony takie jak Groudon, Darkrai, Mewtwo, czy Arceus to w Uberach codzienność, co nie zmienia faktu, że tier ten posiada wciąż zasady powszechne dla wszystkich innych kategorii:

Species Clause – gracz nie może posiadać dwóch lub więcej Pokemonów tego samego gatunku.
Sleep Clause – w tym samym czasie może być uśpiony przez nas tylko jeden Pokemon przeciwnika.
Evasion Clause – Pokemon nie może posiadać ruchów ani zdolności, które zwiększając jego szanse na unik.
OHKO Clause – zabronione są ruchy typu Sheer Cold, czy Fissure, które przy trafieniu bezwzględnie powalają Pokemona przeciwnika jednym uderzeniem.
Moody Clause – nie można używać zdolności Moody.
Endless Battle Clause – gracze nie mogą doprowadzić do sytuacji, w której ich przeciwnik nie może zakończyć gry w inny sposób niż poddanie się.
Swagger Clause – zabroniony jest ruch Swagger.

Do tego, Ubery posiadają dodatkową zasadę:

Mega Rayquaza Clause – zabrania się mega ewoluowania Rayquaza’y.

Dodatkowo, Ubery charakteryzują się się kilkoma unikalnymi cechami na tle niższych od nich tierów. Mianowicie, prawie wszystkie Pokemony należącej do tej kategorii są w stanie zadać niemałe obrażenia, nawet przy budowaniu ich całkowicie defensywnie. Ma to związek z tym, że rzadko kiedy mamy do czynienia z całkowicie ukierunkowanymi statystykami, co też nie jest zaskakujące biorąc pod uwagę łączną ich sumę u większości z Uberów.

Zaś Pokemony, które są uznawane za ofensywne często są do tego stopnia potężne w tym aspekcie, że wymagają bardzo specyficznych kontr, aby nie unicestwiły nam całej drużyny. Cały tier można porównać do wojny nuklearnej, przez często absurdalne ilości zadawanych obrażeń.

To też nie powinno dziwić, biorąc pod uwagę, że wszystkie stworzenia w Uberach zostały ocenione na zbyt potężne, by zostać dopuszczonymi do i tak mocnego grona stworków w tierze OU (Overused).

Ze względu na specyfikę Uberów, wiele ról, powszechnych w niższych tierach, zostało zredukowanych, bądź rozbitych na pomniejsze. Na przykład, bardzo ciężko znaleźć tutaj tak zwanych kleryków (Pokemony posiadające zarówno ruch Aromatherapy/Hell Beal – leczący statusy na członkach twojej drużyny, jak i Wish – ruch, który leczy członka drużyny turę po użyciu za wartość 50% życia używającego). Ma to miejsce przez fakt, że klerycy, nawet najwytrzymalsze z nich wszystkich, jak na przykład Chansey, często nie radzą sobie najlepiej przy tak olbrzymiej ilości ofensywnej mocy zawartej w tym tierze. Wish sam w sobie jest rzadkością, zaś Aromatherapy/Heal Bell, jeśli występuje, jest bardzo często doklejony do ofensywnego Pokemona.

Podobny los spotkały tzw. hazardy, czy usuwający je Defog. Najczęściej kończą one na ofensywnych Pokemonach, choć znajdą tutaj wyjątki. Jeśli o hazardach mowa, to Stealth Rock jest obowiązkowym elementem tego tieru przez samą obecność takich zagrożeń jak Ho-Oh, czy Mega Salamence, przy których te 50/25% punktów życia bardzo często decyduje o ich porażce. Analogicznie, jeśli używamy Pokemonów z ogromną słabością na Stealth Rock, to potrzebujemy sposobu na usunięcie hazardów. Ma to szczególne znaczenie, albowiem ilość wymian Pokemonów w tym tierze często osiąga absurdalne ilości, przez chęć wystawienia specyficznych kontr na danego Pokemona przeciwnika i jego czynienie tego samego wobec nas.

Tradycyjne pogody odgrywają mało istotną rolę w tym tierze. Głównie ze względu na dwóch reprezentantów, wprowadzonych w Alpha Saphire i Omega Ruby, które są tworzone przez Primal Groudona i Primal Kyogre’a. Mianowicie ich efekty blokują wszystkie niższe pogody. Niższe pogody oznaczają te, które nie są powodowane przez zdolności: Desolate Land, Primordial Sea i Delta Stream.

Obraz, który się rysuje na temat Uberów prezentuje metagame scentralizowany wokół kilku konkretnych mechanik, jak i Pokemonów. Nie jest to dalekie od prawdy. O ile może to odrzucić wielu ludzi, o tyle czyni to ten tier jednym z prostszych do nauki, albowiem pula stworzeń jakie przyjdzie nam zobaczyć, grając w tym formacie, zapewne nie przekroczy pięćdziesięciu.

Jakie są najważniejszy rady, jakie mogą usłyeszeć ludzie, zaczynając swoją przygodę w Uberach?

  1. Jeśli tworzysz drużynę do uberów, tylko przez to, że chcesz używać jednego konkretnego Pokemona, który znalazł się w tym formacie – w porządku, ale nie używaj z nim drużyny stworzonej z myślą, o niższych formatach. Przyjdzie Ci zderzyć się czołowo z dopracowanymi drużynami, na które nie będziesz przygotowany w żaden sposób.
  2. Nie bazuj swojej drużyny na wyłącznie na wyglądzie/sentymencie/zamiłowaniu do konkretnych Pokemonów legendarnych. Co wygrywa w tym formacie (jak i zresztą w innych), to właściwy balans między typami, ruchami posiadanymi przez Pokemony i ich rolami.
  3. Nie bój się eksperymentować. Często pozornie dziwnie rozwiązania znajdą swoje zastosowanie. Format Uberów bardzo często jest utarty do tego stopnia, że przeciwnik, patrząc na Pokemona, jest w stanie ustalić jego rolę i czego się spodziewać, a zaskoczenie choćby jednym ruchem może przechylić szalę zwycięstwa. Miej jednak na uwadze, że nie każdy eksperyment musi być zakończony sukcesem.
  4. Baw się kompozycjami drużyny i wymieniaj jej elementy, kiedy czujesz, że te nie działają dobrze, bądź że brak ci jakiejś konkretnej roli. Po pewnym czasie zaczniesz dostrzegać zależności, a następnie wyciągać wnioski na temat tego, czym powinny być konkretne części zespołu.
  5. Koniecznie wprowadź do drużyny jakąś mega ewolucję i z-stone, bowiem te znacząco zwiększają siłę bojową. Może to zabrzmieć jak truizm dla wielu osób zapoznanych z innymi formatami, ale jest to istotna kwestia.

Podsumowując, Ubery tworzą metagame, który jest scentralizowany wokół małej niszy najpotężniejszych Pokemonów i ich kontr. Jedną z najistotniejszych kwestii tego formatu jest szczególny nacisk na typ hazardu, jakim jest Stealth Rock ze względu na dużą ilość zagrożeń, które są na niego wrażliwe. Podejmując się walki w tym tierze, należy się spodziewać spotkania z monstrualnymi siłami ofensywnymi, a defensywą zaś wyspecjalizowaną na konkretny typ zagrożeń. Mimo wszystko, ze względu na specyfikę, jest to jeden z prostszych formatów do nauki, ponieważ posiada on naprawdę niedużą kadrę stale granych Pokemonów, w porównaniu z innymi tierami.