Strona główna Poradniki Mechanika Punkty Effort Values i Individual Values

Punkty Effort Values i Individual Values

Punkty Individual Values oraz Effort Valuessą ukrytymi wartościami, które znacząco wpływają na na statystyki pokemonów.

Należy o nich pamiętać, jeśli chcemy aby nasz pokemon spisywał się jak najlepiej podczas walk. Każda z sześciu statystyk pokemona posiada własną ilość punktów EV i IV.

Na początku każdy złapany bądź wykluty pokemon posiada 0 EV w każdej statystyce. Nasz pokemon może posiadać łącznie 510 punktów EV, jednak w każdej statystyce może się ich znaleźć maksymalnie 252. Wpływ tych punktów najłatwiej możemy zaobserwować na 100 LVL pokemona, wtedy każde 4 punkty EV dodaje 1 punkt do statystyki, co sprawia, że przy maksymalnej liczbie punktów w statystyce, wzrasta aż ona o 63 punkty!

Warto tu też zwrócić uwagę, że w pierwszej i drugiej generacji nie był ograniczenia co do łącznej ilość EV w każdej statystyce, więc możliwe było posiadanie 252 EV w każdej statystyce jednocześnie.

Punkty IV generowane losowo, po spotkaniu pokemona. Nie można zmieniać ich wartości jednak mogą być dziedziczone w breedingu. Mogą mieć one wartość od 0 do 31. Tak samo jak z EV, najłatwiej zaobserwować ich wpływ na 100 LVL pokemona, wtedy 1 punkt IV dodaje 1 punkt do danej statystyki. Różnica w wybranej statystyce między pokemonym posiadającym maksymalne IV oraz EV a pokemonem posiadającym minimalne IV oraz EV wynosi w sumie aż 94 punkty! Sprawia to, że dobry trening EV oraz wysokie IV pokemona są kluczowym czynnikiem w walkach.

Również i w tym przypadku w pierwszej i drugiej generacji zachodzą małe różnice – maksymalna wartość IV (czasem dla odróżnienia też jako DV) wynosiła 15, choć dawały one 2 punkty statystyki za 1 punkt IV, więc na 100 LVL różnica wynosi tylko 1 punkt. Warto zauważyć też, że ze względu, że w generacji pierwszej Sp.Atk i Sp.Def były jedną statystyką, więc w drugiej genie mimo, ze zostały rozdzielone, ciągle wpływała na nie ta sama wartość IV. Wreszcie IV w generacji drugiej wpływało na płeć pokemona oraz fakt czy był on shiny, przez to w wiekszość przypadków nie można było zdobyć żeńskiego pokemona z maksymalnym IV w ataku, a shiny zawsze miały 10 we wszystkich pozostałych statystykach.

Punkty EV zdobywa się na kilka sposobów.

Pierwszym jest pokonywanie innych pokemonów. To ile i jakie punkty dostaniemy, zależy od tego, jakiego pokemona pokonaliśmy. Informacje o tym możemy znaleźć na tutaj. Ilość zdobywanych w ten sposób punktów można zwiększyć dając naszemu pokemonowi do trzymania odpowiedni przedmiot:

Macho BracePodwaja ilość zdobywanych punktów EV, jednak podczas walki zmniejsza speed pokemona o połowę.
Power WeightPo zakończonej walce, jeśli pokemon otrzymał jakiekolwiek punkty EV, to otrzymuje dodatkowe 4 punkty EV do HP, jednak podczas walki zmniejsza speed pokemona o połowę.
Power BracerPo zakończonej walce, jeśli pokemon otrzymał jakiekolwiek punkty EV, to otrzymuje dodatkowe 4 punkty EV do Ataku, jednak podczas walki zmniejsza szybkość pokemona o połowę.
Power BeltPo zakończonej walce, jeśli pokemon otrzymał jakiekolwiek punkty EV, to otrzymuje dodatkowe 4 punkty EV do Obrony, jednak podczas walki zmniejsza szybkość pokemona o połowę.
Power LensPo zakończonej walce, jeśli pokemon otrzymał jakiekolwiek punkty EV, to otrzymuje dodatkowe 4 punkty EV do Specjalnego Ataku, jednak podczas walki zmniejsza szybkość pokemona o połowę.
Power LensPo zakończonej walce, jeśli pokemon otrzymał jakiekolwiek punkty EV, to otrzymuje dodatkowe 4 punkty EV do Specjalnej Obrony, jednak podczas walki zmniejsza szybkość pokemona o połowę.
Power AnkletPo zakończonej walce, jeśli pokemon otrzymał jakiekolwiek punkty EV, to otrzymuje dodatkowe 4 punkty EV do Szybkości, jednak podczas walki zmniejsza szybkość pokemona o połowę.

Z kolei jeśli nasz pokemon jest za słaby aby walczyć, możemy trenować go na dwa sposoby:

  1. Poprzez danie mu itemu Exp. Share, który poza tym, że daje naszemu pokemonowi część zdobytego expa, daje nam również punkty EV. W generacjach 1, 6 oraz 7, gdzie aktywny Exp. Share oddziałuje na całe party EV otrzymywane są przez wszystkie pokemony otrzymujące exp.
  2. Jeśli nie posiadamy Exp. Share to możemy wystawiać naszego pokemona do walki i od razu go zmieniać na innego pokemona który ma walczyć.

Dodatkowo jeśli pokemon jest zarażony Pokerus’em zdobywa on dwa razy więcej punktów EV.

Przykład: W walce przeciwko pokemonowi, który po pokonaniu daje 2 punkty EV do Ataku, brały udział trzy pokemony pokemony, pierwszy trzymał Macho Brace, drugi Power Belt, trzeci Power Anklet oraz był zarażony pokerus’em. Pierwszy pokemon z Macho Brace dostał 4 punkty EV do ataku, drugi pokemon z Power Belt dostał 2 punkty EV do ataku oraz 4 punkty EV do obrony, trzeci pokemon z Power Anklet i pokerus’em otrzymał 4 punkty do ataku i 8 do szybkości, z kolei czwarty pokemon, który nie brał udziału w walce, ale trzymał Exp. Share dostał 2 punkty EV do ataku.

Drugim sposobem jest dawanie pokemonowi witamin, które zwiększają EV w danej statystyce o 10 punktów oraz podnoszą szczęście pokemona.

HP UPDodaje 10 punktów EV do HP oraz podnosi szczęście.
ProteinDodaje 10 punktów EV do ataku oraz podnosi szczęście.
IronDodaje 10 punktów EV do obrony oraz podnosi szczęście.
CalciumDodaje 10 punktów EV do specjalnego ataku oraz podnosi szczęście.
ZincDodaje 10 punktów EV do specjalnej obrony oraz podnosi szczęście.
CarbosDodaje 10 punktów EV do szybkości oraz podnosi szczęście.

Niestety metoda ta posiada pewne ograniczenie, gdyż nie można w ten sposób dodać więcej niż 100 punktów EV do danej statyki.

Trzecim sposobem jest używanie na pokemonie Skrzydeł, które w przeciwieństwie do witamin, nie posiadają ograniczeń, jednak dodają one jedynie 1 punkt EV.

Health WingDodaje 1 punkt EV do HP
Muscle WingDodaje 1 punkt EV do ataku
Resist WingDodaje 1 punkt EV do obrony
Genius WingDodaje 1 punkt EV do specjalnego ataku
Clever WingDodaje 1 punkt EV do specjalnej obrony
Swift WingDodaje 1 punkt EV do szybkości

Ilość punktów EV można również zmniejszyć używając do tego odpowiednich jagód, które zmniejszają ilość punktów EV o 10 oraz zwiększają szczęście pokemona.

Pomeg BerryOdejmuje 10 punktów EV od HP oraz podnosi szczęście.
Kelpsy BerryOdejmuje 10 punktów EV od ataku oraz podnosi szczęście.
Qualot BerryOdejmuje 10 punktów EV od obrony oraz podnosi szczęście.
Hondew BerryOdejmuje 10 punktów EV od specjalnego ataku oraz podnosi szczęście.
Grepa BerryOdejmuje 10 punktów EV od specjalnej obrony oraz podnosi szczęście.
Tamato BerryOdejmuje 10 punktów EV od szybkości oraz podnosi szczęście.