Strona główna Poradniki Mechanika Trafienia krytyczne

Trafienia krytyczne

Trafienie krytyczne jest losowym zdarzeniem, które zwiększa obrażenia zadawane przez atak, jak również pomija wzmocnienia pokemona przeciwnika, oraz osłabienia naszego pokemona. Mechanika ta jest obecna w pokemonach już od pierwszej generacji i przez ten cały czas ulegała zmianom.

Pierwsza Generacja:

To ilukrotnie zostanie zwiększona siła ataku, decyduje poziom pokemona. Podczas trafienia krytycznego obrażenia są mnożone przez (2P+5)/(P+5), gdzie P jest poziomem pokemona. Oznacza to, że trafienia krytyczne pokemonów na niższym poziomie będą słabsze niż tych na wyższym. Krytyczne trafienie ignoruje wszelkie modyfikatory statystyk, oraz zmniejszenie ataku spowodowane podpaleniem. W pierwszej generacji ignorowane są również korzystne dla pokemona modyfikatory, sprawia to, że trafienie krytyczne może zadać mniejszą ilość obrażeń jeśli pokemon atakujący posiada zwiększoną statystykę ataku/special, lub pokemon atakowany posiada zmniejszoną statystykę obrony/special, niż gdyby zaatakował bez krytycznego trafienia. To czy atak będzie krytyczny określane jest przez porównanie wylosowanej liczby (od 0 do 255), do wartości progowej, której wartość może wynosić od 0 do 255. Jeśli wylosowana liczba jest mniejsza od wartości progowej, wtedy następuje trafienie krytyczne.

Prawdopodobieństwo na trafienie krytyczne można więc zapisać w postaci T/256, gdzie T jest wartością progową. Wartość progową określa bazowa szybkość pokemona podzielona przez 2, zaokrąglona w dół do liczby całkowitej. Ruchy o wysokiej szansie na trafienie krytyczne mnożą wartość progową razy 8, jednak nadal nie może być ona wyższa niż 255.

Druga i wyższe generacje:

W generacjach od II do V krytyczne trafienia zadają 2x więcej obrażeń niż zwykłe trafienia, zaś w VI oraz VII generacji już tylko 1.5x więcej.

W drugiej generacji trafienie krytyczne ignoruje wszystkie modyfikacje statystyk, zmniejszenie ataku spowodowane podpaleniem, oraz zwiększoną obronę z Light Screen i Reflect, pod warunkiem, że poziom wzmocnień statystyk obrony lub specjalnej obrony pokemona atakowanego są większe lub równie poziomowi wzmocnień statystyk ataku lub specjalnego ataku pokemona atakującego.

Od trzeciej generacji podczas trafienia krytycznego ignorowane są osłabienia ataku pokemona atakującego (podpalenie nadal osłabia atak), wzmocnienia obrony pokemona atakowanego, oraz wzmocnienia obrony z Light Screen i Reflect. Prawdopodobieństwo trafienia krytycznego nie opiera się już na prędkości pokemona, lecz jest stałą wartością, którą podobnie jak inne statystyki, można zwiększać.

Szansa na trafienie krytyczne dla generacji II – V

Stage +01/16
Stage +11/8
Stage +21/4
Stage +31/3
Stage +41/2

Szansa na trafienie krytyczne dla generacji VI – VII

Stage +01/16
Stage +11/8
Stage +21/2
Stage +31

Ruchy z wysoką szansą na trafienie krytyczne zwiększają szansę na trafienie krytyczne o +2 w generacjach II – III, zaś w generacjach IV – VII już tylko o +1

Przedmiotami, które zwiększają szansę na trafienie krytyczne o +1 są: Razor Claw, Scope Lens. Istnieją również przedmioty, które zwiększają szansę na trafienie krytyczne konkretnych pokemonów o +2, są to: Stick przeznaczony dla Farfetch’d, oraz Lucky punch przeznaczony dla Chansey. Szansa na trafienie krytyczne możesz zostać również podniesiona przez ability: Super Lucky. Innymi sposobami na zwiększenie szansy na trafienie krytyczne, jest użycie podczas walki przedmiotu Dire Hit 1/2/3 które kolejno zwiększają szanse na trafienie krytyczne o +1/+2/+3. Użyć w czasie walki jagody Lansat Berry, zwiększającej szanse na trafienie krytyczne o +2, lub użyć ruchu Focus Energy, zwiększającego szansę na trafienie krytyczne w generacjach II – III o +1, zaś w generacjach IV – VII o +2.