Typy

Typ Robaczy to gruncie rzeczy geneza Pokemonów. Mali chłopcy często fascynują się robakami które znajdują, przy czym nierzadko je łapiąc, zaś ci „mieszczuchy” kupują zabawki w kształcie mrówek czy pająków. Z takiej dziecięcej fascynacji zrodziły się Pokemony a wraz z nimi typ Robaczy. Kojarzy się on ze słabymi Pokemonami spotykanymi na początku każdej gry przygód, jak choćby Caterpie lub Weedle oraz z ich ewolucje Butterfree czy Beedrill. Lecz ten typ skrywa wiele świetnych pokemonów, o których zaraz powiemy, ale najpierw o mocnych i słabych stronach tego typu.

2x
0.5x
0x

Na pewno nie atakujcie swoimi robaczymi atakami Pokemonów z typem Fairy, Fighting, Fire, Flying, Ghost, Poison, Steel. Razem 7 typów, dosyć długa lista, szczególnie jeśli porównamy z typami przeciw którym mamy 2x efektywność a więc Dark, Grass, Psychic, łącznie 3 typy. Nie mniej jednak większość pokemonów robaczych ma dodatkowe pokrycie w postaci ataków typu flying lub poison które pozwalając znacząco zwiększyć to pokrycie. Warto też brać pod uwagę przydatność robaków w walce z pokemonami psychicznymi oraz mrocznymi, które mają dość małą ilość kontr. Ponadto są one często słabe pod względem fizyczny, podczas gdy większość robaczych pokemonów jest fizyczna.

0x
0.5x
2x

Bug resistuje Fighting, Grass, Ground. Doznaje dwukrotne obrażenia od Fire, Flying i Rock. Na nieszczęście robaków, Fire i Rock to dość popularne typingi jeśli chodzi o atakowanie, praktycznie każdy pok oparty na fizycznych obrażeniach ma w swoim repertuarze atak typu Rock (Stone Edge lub Rock Slide). Pod względem statystyk robaki są dość słabe defensywnie szczególnie biorąc pod uwagę HP.


Takie a nie inne zestawienie słabych i mocnych stron sprawia, że typ Robaczy nie jest zbyt mocny w sam sobie, za to co czyni go wartym do włączenia w poczet drużyny z jakaś kombinacjami innym typem. Ze wszystkich znanych, najbardziej warta uwagi jest połączenie typu Robaczego ze Stalowym. Dzięki temu osiągamy niewrażliwość na typ Trujący, czterokrotną odporność na Trawę i dwukrotną odporność na siedem innych typów i tylko jedną, czterokrotną wrażliwość na ogień.

Prawdziwa maszyna do zabijania ale przyjrzyjmy się najciekawszym Pokemonom Robakom:


Pokemon tank, niesamowicie wytrzymały na fizyczne ataki, gorzej z atakami opartymi na Specjal Ataku. W swoim repertuarze posiada ruchy Spikes, Toxic Spikes, Stealth Rock dzięki którym zyskał sympatię jako świetny tank lub uzupełnienie do Stall Teamu. Debiutował w 2 Generacji, aż do 5 Generacji jego konkurentem był głównie Skarmory, ale później pojawił się także Ferrothorn który przebił popularnością Forretress.


Zadebiutował w 5 Generacji i od razu dał się we znaki wszystkim grającym w tierze OverUsed. Dzięki dobremu movepoolowi, równowadze w ataku fizycznym i specjalnym oraz oczywiście ability Download która już na starcie boostuje atak, Genesect był niesamowicie trudnym pokemonem do pokonania, szybko więc został zbanowany i przeniesiony do tieru Uber. To jedyny Pokemon z typem Bug który trafił do tego tieru, także z całą pewnością można powiedzieć, że Genesect jest najsilniejszym Pokemonem robaczym jaki został stworzony.


Heracross jest jedynym Pokemonem o typach Bug/Fighting. Poznaliśmy go w 2 Generacji i aż do 4 stanowił duże zagrożenie i był w tierze OU bądź BL. W Black/White spadł do UnderUsed by dzięki megaewolucji powrócić w chwale w 6 Generacji do tieru OU. Prawdopodobnie najbardziej znany z setu 3 genowego z Reversalem, z którym siał popłoch w szeregach wroga.


Z jeden najbardziej specyficznych Pokemonów robaków. Posiada ściśle określoną rolę w teamie: Zboostować się i przekazać innemu pokemonowi. Ta taktyka niestety nie działa na doświadczonych graczy którzy widząc Ninjaska od razu wiedzą w jaki sposób reagować i niwelować użyteczność.


Początki w 2 i 3 Generacji były ciężkie ale już było widać potencjał drzemiący w tym czerwonym wojowniku. I wtedy nastała 4 Generacja a wraz z nią Scizor został błogosławiony ability Technican i priority atakiem Bullet Punch, comebacki i reverse sweepy były dla Scizora codziennością, a Unia Europejska zaofiarowała pomoc humanitarną dla ofiar sweepu Scizorem. W Diamond/Pearl/Platinum Scizor był w top 1 najczęściej używanych pokemonów i nie oddał tej pozycji również w 5 generacji, dopiero pojawienie się X/Y oraz megaewolucji pozwoliło ograniczyć jego popularność.

Dla dociekliwych warto sprawdzić jeszcze: Scolipede, Shuckle, Volcarona

Typ Elektryczny to typ najbardziej znanego z pokemonów czyli Pikachu, jego klonów oraz masy innych stworków. Choć on sam rzadko ma zastosowanie w competitive to jednak typ elektryczny jest niezwykle przydatnym i skutecznym typem. Thunderbolt/IceBeam to najbardziej podstawowy zestaw ataków z dobrym coverage, zwany również Boltbeamem. Między innymi to sprawia, że Pokemony elektryczne znajdują swoje miejsce w teamach OU.

2x
0.5x
0x

Zasadniczym problemem ataków elektrycznych jest fakt, że nic nie robia pokemonom ziemnym. Dlatego też bardzo przydatnym typem włódziałającym z atakami elektrycznymi jest lód, który nie tylko jest super efektywny na ziemię, ale równiez superefektywny na 2 z 3 typów rezystujących prąd i neutralny na trzeci nich. Pokemony elektryczne mają bardzo wysoką szybkość, średnio drugą najwyzszą ze wszystkich typów i przeważnie wysoki sp.atk, choć są również rzadkie fizyczne pokemony tego typu.

0x
0.5x
2x

Typ elektryczny wydaje sie być wyjątkowo dobry defensywnie, mając wrażliwość tylko na jeden typ, a rezystując aż trzy. Niestety pokemony elektryczne rzadko mają wysokie statystyki defensywne, średnie hp czy obrona elektrycznych pokemonów znajdują się na samym dole rankingu typów.


Ogółem pokemony elektryczne charakteryzują się\bardzo dobra ofensywą jak i dość przyzwoitą odpornością. Niestety popularność typu ziemnego a szczególnie ataku Eathquake zancząco osłabia ten typ.

Dwa elektryczne pokemony są na topie od początku pierwszej generacji, mowa oczywiście o Jolteonie i Zapdosie.


Niesamowicie szybki pokemon, dzięki temu właśnie użyteczny. Baton Pass pozwalał na bezpieczne wycofanie się z walki i zmianę na bardziej odpowiedniego pokemona w danym momencie. Bo pojawieniu się Hidden Power, Jolteon tylko zyskał jeszcze mocniej, mogąc dzięki HP skutecznie kontrować smoki, ziemne pokemony lub pokemony water/ground w zależności od wybranego typu HP.


Legenda z gier Red/Blue/Green/Yellow. Posiadane przez niego typy czynią go dosyć przyzwoitym tankiem, może też być w wersji full offense. Pokemon niezwykle użyteczny, jeden z najdłużej utrzymujący się na topie pokemon (inne to np. Starmie, Gengar, Snorlax)

Typ Wróżkowy , to najświeższy rodzaj pokemonów który pojawił się dopiero w szóstej generacji, a pierwszym ujawnionym stworkiem był Sylveon -ewolucja popularnego Eevee. Tak jak w drugiej generacji typy mroczny i stalowy, które powstały dla równowagi wobec dominującego w pierwszej generacji typu psychicznego, tak Wróżka powstał jako odpowiedź dla smoczych pokemonów.

2x
0.5x
0x

Pod względem ofensywnym wróżki skutecznie balansują teamy niszcząc cele mające mało słabości, będąc mało efektywne na trzy typy, z których każdy jest słaby na Earthquake. Rzeczą powstrzującą większość wróżej jest fakt, że większość z nich jest bardzo powolna. Są też defintywnie nastawione na Sp. Atk, bardzo niewiele jest pośród nich fizycznych pokemonów.

0x
0.5x
2x

Celem istnienia wróżek jest kontrowanie smoków, jednak i bez są one wyjątkowo dobre pod względem defensywnym, mając jedynie 2 słabości przy 3 odpornościach i niewrażliwości na smoki czyni ten typ dość tankowatym. Większość wróżek ma też dość wysokie defensywy, szczególnie Sp. Def, co czyni z tych pokemonów świetne special walle.


Pojawienie się nowej generacji wywróciło wszystko do góry nogami ponieważ nowy typ posiada całkowitą niewrażliwość na smocze ataki. Oprócz pojawienia się całkiem nowych pokemonów z typem Fairy, zmieniono również typ niektórym starym pokemonom, mi. in. Granbullowi, Clefable, Gardevoir.

Przyjrzyjmy się kilku pokemonom wróżkowym:


Clefable to zdecydowanie największy wygrany szóstej generacji i pojawienia się typu wróżki. Teraz oprócz możliwości wyboru pomiędzy dwoma bardzo dobrymi ability, czyli Magic Guard oraz Unaware, mamy w końcu typ który zapewnia jakąś ochronę i daje dobry STAB. Żeby to unaocznić, suche fakty: W Black/White Clefable była w tierze RarelyUsed, w X/Y była w OverUsed ale to nie wszystko, została sklasyfikowana jako Rank S tego tieru, czyli była uznawana za jeden najprzydatniejszych pokemonów, którego zawsze warto brać pod uwagę przy budowaniu teamu.


Jeden z niewielu fizycznych sweepów spośród wróżek. Dzieki ability Huge Power posiada on niesamowicie wysoki atak, który może być dodatkowo zboostowany Belly Drumem. Aqua Jet daje mu mocne priority, a wraz Play Rough bardzo duże pokrycie. Odkąd stał się wróżką i otrzymał ability stał sie jednym z głównych zagrożeń w OU.


Z niesamowicie wysokim atakiem specjalnym oraz szybkością, Mega Gardevoir jest jednym z większych zagrożeń. Nie przeszkadza mu w tym dość dobre pokrycie oraz ability Pixilate, które nie tylko zmienia już sam w sobie mocny ruch Hyper Voice w ruch typu wróżkowego ze STAB, to dodatkowo zwieksza jego bazowe obrażenia. To pozwala Gardevoir bez żadnych boostów OHKO’wać wiekszość nierezystujących tego ruchu ofensywnych pokemonów.

Brutalna siła i odporność. Tak w większości prezentują się pokemony Typu Walczącego . Początki był trudne, w pierwszej generacji nie było silnych stworków z tym typem. Potem pojawił się Heracross który był pierwszym naprawdę konkurencyjnym walczącym pokemonem. Dopiero w piątej generacji walczącego pokemony rozkwitły, pojawili się muszkieterowie (Keldeo, Terrakon, Virizion, Coballion), zaś Conkeldurr był bardzo użyteczny, pojawiły się nawet opinie, że ta generacja należy do Fighting Type tak jak kiedyś pierwsza należała do Psychic.

2x
0.5x
0x

W ofensywie typ walczący ma zarówno bardzo dużo mocnych stron jak i mnóstwo słabości. Generalnie często łaczony jest z innymi typami, by wykorzystać jego duże pokrycie a zarazem zanegować słabości. Dość wybitnie dobrym połączeniem jest atak walczący z atakiem duchowym. To połączenie nie jest rezystowane przez żadne pokemony ale nie jest często możliwe. Dobrą alterntywą jest połaczenie walki z typem skalnym. Większość pokemonów walczących moze pochwalić się wysokim atakiem i szybkością, ale nie speedem.

0x
0.5x
2x

W defensywie typ walczący jest dośc specyficzny. Bardzo rzadko te pokemony są budowane w tanki, gdyż z reguły mimo wysokiego HP czy obrony mocno podupadają w obronie specjalnej. Niemniej jednak słabości i odporności tego typu są dość zbalansowane, więc pokemony moga utrzymywać pewien bulk.


Ogółem pokemony tego typu sa nastawione raczej na ofensywę, jednak nie są one zupełnie szklanymi działami i mogą wystrzymać często kilka ciosów, szczególnie fizycznych.

Przyjrzyjmy się kilku pokemonom tego typu:


Lucario jest bardzo skutecznym walczącym pokemonem. Dobra szybkość, bardzo dobre zestawy ataków, pozwalają mu być zarówno fizycznym jak i specjalnym atakującym. Od szóstej generacji posiada megaewolucję która była aż za dobra i trafiła do tieru Uber. Stało się to głównie przez jego nowe ability, które zwiększało siłę ruchów ze STAB, Ruchy walczące w połączeniu ze stalowymi dają dość duże pokrycie, co pozwalało Lucario na wykorzystywaniu ability na większości przeciwników.


Charakterystyczną cechą Machampa jest jego ability, No Guard, które swietnie w połączeniu z Dynamic Punch. Ability daje Machampowi 100% celności na ataku, który ma domyślnie 50%. Atak ma 100BP i zawsze confusuje przeciwnika, co daje duże możliwości ofensywne jak i defensywne (jeżeli mamy szczęście i przeciwnik uderzy sam siebie).


Charakterystyczną cechą Brelooma jest możliwość użycia potężnego ataku Spore mającego 100% szansy na uśpienie. To pozwala mu użycyć za darmo potężny ruch jakich jest Focus Punch z 150BP. Ponadto Bullet Seed czy Seed Bomb moga dopełnić trochę pokrycia, a do tego breloom może użyć priority z Mack Puncha.


Heracross jest jedynym Pokemonem o typach Bug/Fighting. Poznaliśmy go w 2 Generacji i aż do 4 stanowił duże zagrożenie i był w tierze OU bądź BL. W Black/White spadł do Underused by dzięki megaewolucji powrócić w chwale w 6 Generacji do tieru OU. Prawdopodobnie najbardziej znany z setu 3 genowego z Reversalem, z którym siał popłoch w szeregach wroga.

Typ Ognisty to jeden bez wątpienia jeden z popularniejszych typów wśród graczy, a duża w tym zasługa bardzo popularnego Charizarda. Ten latający prawie smok towarzyszy graczom od samego początku historii, gdzie był chyba jednym z najczęściej wybieranych starterów. Jest to też jeden z trzech podstawowych typów, które możemy wybrać na początku gry. Ale nie samym Charizardem człowiek żyje, a więc wśród ognistych pokemonów warto wymienić chociażby Arcanine’a, Blazikena, Ninetalesa, Talonflame’a, Heatrana, Volcarona czy masę innych Pokemonów które mają swoich fanów. Dominują pokemony czysto ofensywne, z rzadka spotykamy ognistego pokemona o defensywnej naturze.

2x
0.5x
0x

Mimo, że tabela efektywności zdaje się ukazywać ogniste ataki w dość złym świetle należy zauważyć, że skalne i ogniste pokemony sa dość rzadkie, więc głownym problemem są smoki oraz wodne. Ponadto popularność typu stalowego odpornego na większość typów znacząco zwiększa uzyteczność pokemonów ognistych. Wreszcie, pokemony te znane są ze swoich wysokich statystyk ofensywnych i dość dużej szybkości, więc brak weaknessów na ogień nie jest dla nich dużym problemem, szczególnie, ze pokemony te często mają dość dobre pokrycie.

0x
0.5x
2x

Niestety pod kątem defensywnym sytuacja wygląda dokładnie odwrotnie niż w ofensywie. Mimo dużej ilości odporności ataki skalne, ziemne i wodne są niesamowicie popularne i stawiają pokemony ogniste w dosyć złej sytuacji. Nie pomaga fakt, ze większość pokemonów tego typu nie jest wybitna w obronie. Skutkuje to tym, że w wysokich tierach pojawiają się tylko pokemony ogniste z wyjatkowo dobrymi kombinacjami typów i defensywami, lub pokemony, które gdyby nie ich typing prawdopodobnie trafiłyby do uberów dzięki swoim ability czy statystykom. Pokemony tego typu bardzo rzadko posiadają ataki leczące, co dodatkowo utrudnia zrobienie z nich dobrych tanków.


Ogniste pokemony są dość mocno pozbawione balansu, co ironicznie czyni je bardziej zbalansowanymi. Są mocno nastawione na ofensywę i bardzo rzadko posiadają umiejętności leczące czy mocną obronę. Jest to w pewnym sensie kapitalizacja ich mocnych stron przy ich słabościach na popularne typy w defensywie.

Przyjrzymy się kilku przykładom ognistych pokemonów:


Charizard bez wątpienia jest najpopularniejszym pokemonem wśród graczy, często stanowił pierwszy wybór w Red/Blue/Yellow oraz FireRed/LeafGreen. Niestety w walkach compettive nie robił szału, czterokrotna wrażliwość na kamień stała się szczególnie uciążliwa w piątej generacji kiedy to do gry weszły Stealth Rock, które zabierały mu aż 50% życia. Sytuacja zmieniła się w 6 generacji. Dwie mega-ewolucje dały Charizardowi dwie skrajne opcje na role w teamie. Z jednej strony mogliśmy mieć silnego fizycznie i wytrzymałego Dragon/Fire a z drugiej strony jeszcze silniejszego specjalnego Pokemona z zboostowanego słońcem, ale za to wciąż zabijającego się o kamienie. Od tego momentu Charizard stanowi Top Tier w Overused.


Jeden z bardziej tankowatych pokemonów ognistych. Dzięki połączeniu z typem stalowym jego główną słabością staje się ziemia. To skutkuje częstym braniem na tym pokemonie balona. Ma dość duży damage i potrafi rzucać bardzo bezpieczne Will-o-wispy. Ponadto jest odporny na zarówno burna jak i toxica. Jednakże jego słabościa jako tanka jest brak dobrej opcji leczenia.


Głowną zaletą Volcaniona jest jego charakterystyczny typing – ogień w połączeniu z wodą daje duże pokrycie jak również dobrą defensywę. Wysokie statystyki tego pokemona oraz dobry movepool czynią go stałym bywalcem OU.


Blaziken wzrósł do rangi uberów dzięki swojej hidden ability, która jest zarazem jego ability na medze: Speed Boost. Nie tylko daje ona mu nisamowitą szybkość, ale dzięki Baton Pass może przekazać ten boost do innego pokemona. Wreszcie, sam Blaziken będąc Fire/Fighting posiada dobre pokrycie, i wysoki atak.

Typ Smoczy to z jeden najpopularniejszych typów wśród graczy. Większość graczy w trybie kampanii chciała mieć smoka w zespole, ponieważ to był synonim bycia ‚cool’.

Zaczęło się niewinnie od jednej linii Pokemonów z typem smoczym (Dratini, Dragonair, Dragonite), wyróżniała się siłą, ale nie na tyle aby zdominować metę. W drugiej generacji doszła tylko Kingdra jako ewolucja Seadry. Potem nastała generacja numer trzy i BOOM! Flygon, Altaria, Salamence, Latios, Latias, Rayquaza. Aż sześć nowych smoków, więc i obowiązkowo każdy team miał chociaż jednego smoka, przy czym miał duży wybór. Popularność smoczych pokemonów nie słabła aż do generacji 6 i wprowadzenia typu Wróżki, który jest całkowicie odpornego na ataki typu smoczego.

2x
0.5x
0x

Niesamowicie wysokie neutralne pokrycie definiowało smoki i dobrowadziło do zdominowania przez nie mety na przestrzeni 3 generacji. Pokemon ze smoczym atakiem musiał zadbać jedynie o pokrycie na stal, co z rguly nie było problemem. Smoki posiadają też bardzo wysoki statystyki defensywne, zarówno fizyczne jak i specjalne – najwyższy średni atak i drugi najwyższy średni sp.atk. Niestety ich zasadniczą kontrą są wróżki, które stały się dzięki temu niesamowicie popularne.

0x
0.5x
2x

Statystyki defensywne smoków są bardzo wysokie (m.in. najwyższe średnie HP spośród typów), a odporności na popularne typy przydatne. Niestety popularność typu wróżkowego oraz wszechobecność lodowych ataków sprawia, że smoki dość rzadko są budowane w czyste tanki.


Smoki charakteryzują się bardzo wysokimi statystykami i bez wątpienia nawet mimo wróżek są jednym z najlepszych typów w grze. Mimo bycia nienajgorszymi w obronie, pokemony te stawiają jednak mocno na atak, szczególnie dzięki atakom takim jak Dragon Dance, Draco Meteor czy Dragon Claw, które dodatkowo wzmacniają siłę tego typu.

Skupmy się na kilku przykładach:


Potężny i szybki smok który zadebiutował w czwartej generacji i zaczął od razu od tieru Uber ze względu na ability Sand Veil, dający 20% szansy na uniknięcie ciosu przeciwnika. Dodatkowo dzięki 102 bazowej szybkości był w stanie prześcignąć innego popularnego smoka, Salamence’a. STABowy Earthquake tylko zwiększał już i tak wielki potencjał tego pokemona. W kolejnych generacjach dostał ability Rough Skin dzięki czemu można go używać w OU. W szóstej generacji uzyskał megaewolucję, która zmieniała jego charakterystykę na bardziej defensywą z opcją ataku specjalnego.


Od czasu pojawienia się w tzeciej generacji jest z jednym najchętniej wybieranych pokemonów, nie bez powodu. Z jedną jego mocnych stron była wszechstronność, przez co przeciwnik totalnie nie wiedział na co się szykować. Można z powodzeniem używać Salamence’a jako Special Attackera, fizycznego z Dragon Dance’em lub bez, jako MixMence czy w późniejszych generacjach jako Scarfa. Z każda z tych opcji była równie niebezpieczna.


Dość mocny pokemon już w pierwszych genach, jednak miał problem jakim był brak dobrych ataków smoczych. Jego chwila nadeszła wraz z przejściem Salamence’a do uberów w czwartej genie, gdy będąc podobnym pokemonem stał się efektywnie jego zastępstwem. W piatej genie otrzymmał potężne ability jakim jest Multiscale, pozawalające bez problemu przetankować wiekszość ataków na pełnym hp. To pozwalało mu na bardzo mocne rozstawienie, a nawet zostanie tankiem.

Typ Mroczny pojawił się jako odpowiedź na dominujący typ Psychiczny. W czasach pierwszej generacji, to właśnie Psychic był najsilniejszym typem. Tym samym jeśli Pokemon miał taki podtyp to miał spore szanse być w metagame OU. To były czasy świetności Alakazama, Starmie, Slowbro czy Hypno. Game Freak zdecydowało się na dodanie typu Mrocznrgo, który teraz omówimy pojawił się w drugiej generacji jako odpowiedz na Psychic, by zbalansować rozgrywkę. Pierwszym czystym Pokemonem o tym typie był Umbreon, który na przestrzeni różnych generacji potrafił sobie znaleźć miejsce w metagame.

2x
0.5x
0x

Stworzony w drugiej generacji w celu skontrowania pokemonów psychicznych typ wciąż dobrze spełnia swoje zadanie. Mimo nowego problemu jakim sa wróżki, typ ma dość dobre pokrycie. Ponadto pokemony tego typu charakteryzują sie wyjatkowo dobrym fizycznym atakiem jak i dość wysoką szybkością, co czyni z nich dobrych atakerów.

0x
0.5x
2x

Mimo weaknessów na wiele typów pokemony mroczne nadrabiaja w defensywie dzięki trzem dość rzadkim odpornościom odpornościom na zarówno na psychikę, duchy jak i na same mroczne pokemony. To czyni z tych pokemonów względnie dobre tanki, jednak zmusza do czestych wymian, gdy wystawiane są pokemony z atakami wrózkwymi czy fizycznymi, które ciężko wyeliminować.


Do typu Mrocznego należą Pokemony zarówno ofensywne, tzw. glass cannon, jak i tanki, np. Tyranitar. Na początku istniał jednak pewien problem, otóż ataki mroczne bazowały na special ataku, gdy dominującą statystyką tego typu był zwykły atak. Zmieniło się to w czwartej generacji gdzie zniesiono ten sztywny podział, i w końcu Tyranitar mógł z całą swą siłą i STABem uderzyć w Pokemona z typem Psychic. W generacji 6 dostaliśmy kolejnego buffa z lekkim nerfem zarazem. Od tej generacji typ stalowy przestał być odporny na ataki typu mrocznego. Każdy trząsł portkami na myśl o Sucker Punch bądź Knock Off.

Zwróćmy uwagę na najciekawsze pokemony typu mrocznego:


Bisharpa poznaliśmy w generacji piątej i no cóż. Metagame w sporej mierze kręcił się wokół typu fighting na który Bisharp ma czterokrotną wrażliwość, więc UnderUsed to max co mógł wyciągnąć. Sytuacja się zmieniła w kolejnych grach, X i Y, buff Dark type oraz skuteczność Steel na Fairy wywindowała naszego bohatera do topowych pokemonów tieru Overused, ze wsparciem ability Defiant jego Sucker Punch i Iron Head siali postrach.


Pierwsza pseudolegenda z typem Dark, od trzeciej generacji również pierwszy Pokemon wprowadzający stałą pogodę na pole walki. Przez całą swoją historię był w tierze Overused. Może pełnić przeróżne role w zespole. Mixattacker, specjal tank, Dragon Dance Sweeper, uniwersalny. W 6 Generacji zyskał również megaewolucję.


Mroczna ewolucja Eevee, czysty typ Dark. Wytrzymały, posiadający wiele ciekawych ruchów które sprawiają, że najlepiej się sprawdza w roli kleryka a dzięki Foul Play zadaje spore obrażenia (OHKO-uje Arceusa po Sword Dance). Błąkał się między OU a BL by ostatecznie na stale zawitać w UU, jednak nawet teamy OU znajdą zastosowanie dla tego jakże ciekawego Pokemona.


Zbanowana z Underused Weavile charakteryzuje się wyjątkowo dużą szybkością oraz atakiem, co czyni ją stworzoną do swojego typingu. Potrafi przegonić wiekszość pokemonów, co pozwala jej na ominięcie ograniczeń narzuconych przez słabe defensywy ograniczeń lodowego typu, podczas gdy mroczny typ daje jej dość dobre pokrycie, kapitalizując na ich dużych możliwościach ofensywnych.


Dzięki dość mocnemu movepoolowi zawierającemu takie ataki jak Sucker Punch, Knock Off, Swords Dance Play Rough, Aerial Ace czy X-Scissors, Absol ze speedem zboostowanym przez megaewolucję radzi sobie dość dobrze w Underused. Bardzo przydatne jest też jego ability Magic Bounce, które pozwala odbijać ruchy statusowe przeciwnika. Minusem jest jednak czysty typ Dark, który ogranicza liczbę ataków ze STAB. Dla ofensywnego pokemona jakim jest Absol jest to wystarczające, by nie móc dostać się do OU.

Typ Lodowy w początkowych generacjach nawet nie posiadał czystego przedstwiciela, zwykle towarzyszył on wodnemu typowi. Co można powiedzieć o lodowym typie? Jego pomoc jest nieoceniona przeciwko smokom, szczególnie, że wiele z nich ma czterokrotną wrażliwość na lód. Niestety jest resistowany przez dość popularne typy tj. ogień, woda, stal. Najsłabszym punktem jest mała ilość resistów w defensywie, raptem jeden typ: Lód…

2x
0.5x
0x

Główna siła tego typu leży w ofensywie, dlatego ataki lodowe, w szczególności Ice Beam są przeważnie na nie-lodowych, które nie dzielą problemów z obroną. Możliwośc zniszczenia większości smoków była nieocenia, szczególnie przez pojawieniem się wróżek. Ponadto w połączeniu z elektrycznością czy nawet wodą (szczególnie jeżeli weźmiemy atak Freeze Dry, które jest efektywny na wodę mimo bycia lodowym) daje bardzo duże pokrycie i jest generalnie popularnym typem w movesetach. Nie można tego niestety powiedzieć o samych lodowych pokemonach, które mimo, że często mają wysokie statystyki ataku, to często posiadają dość niską szybkość, co w połączeniu z brakiem obrony czesto nie daje im szansy zaatakować.

0x
0.5x
2x

Tutaj pojawia się główny problem tego typu. Sam brak jakichkolwiek odporności za wyjątkiem na nie same czyniłby pokemony lodowe wybitnie słabymi tankami. Po dołożeniu do tego słabości na wiele popularnych typów pokemony te stają się kruche niczym szkło, czy raczej lód. Sporo z nich ma dość wysoki statystyki defensywne, jednak z tymi efektywnościami praktycznie się one marnują.


Lodowe pokemony są jak sam lód – potrafią być potężną niszczycielską siłą, ale ostatecznie są tylko kruchym kryształem. Typ ten nastawiony jest mocno na pokemony będące szklanymi działami, jednak pokemony tego typu żadko nimi są. Przez ten dysonans między założeniem a praktyką, wiele potencjalnie mocnych pokemonów jest ledwie użyteczne przez swój typ.


To jedyny pokemon z typem lodowym w tierze Overused, tak, dobrze czytacie, jedyny. Dobrze sprawdza się jako wallbreaker. Ice Shard i Icicle Crash dobrze radzą sobie ze smokami, innymi ziemnymi pokemonami czy też latającymi. Freeze-Dry pozwala z kolei walczyć z wodnymi. Można też go wykorzystać jako Rock Setter.


Zbanowana z Underused Weavile charakteryzuje się wyjątkowo dużą szybkością oraz atakiem, co czyni ją stworzoną do swojego typingu. Potrafi przegonić wiekszość pokemonów, co pozwala jej na ominięcie ograniczeń narzuconych przez słabe defensywy ograniczeń lodowego typu, podczas gdy mroczny typ daje jej dość dobre pokrycie, kapitalizując na ich dużych możliwościach ofensywnych.

Typ Trawiasty jest kolejnym typem ‚startowym’. Pokemony z tym typem charakteryzują się w większości defensywną naturą, przez co cieszą się umiarkowaną popularnością w competitive. Mimo to takie Sceptile czy Venusaur posiadają wierne grono fanów. Jedynie Ferrothorn jest takim mocnym OU trawiastym.

2x
0.5x
0x

Zasadniczy problem tego typu leży w ofensywie, nie tylko ma prawie takie same pokrycie superefektywne jak woda ale przy tym jest niefektywne na ponad dwa razy więcej typów. Praktycznie jedyna sytuacja kiedy trawiasty ruch bardziej się opłaca od wodnego na nie-trawiastym pokemonie to Solar Beam na ognistym pokemonie wykorzystującym Sunny Day. Technicznie nawet dla trawiastych pokemonów nie używanie ofensywnego trawiastego ruchu jest sensowną opcją.

0x
0.5x
2x

Pod względem defensywnym wciąż nie jest doskonale, ale znośnie, pomaga tu fakt, że większość trawiastych pokemonów posiada podwójny typ. Stalowy czy trujący typ usuwa im część słabości i dodaje odporność na toxica. To pozwala roślinnym pokemonom wykorzystywać ich możliwości regeneracji czy uzyciu takich ataków jak Leech Seed czy Giga Drain. Inne połaczenia typów jak na przykład Fairy, Fighting, Psychic czy Flying też zaskakująco często działają na korzyść roślinnych pokemonów. Wynika to z faktu, że słabości pokemonów roślinnych są zarazem często rezystowane przez inne typy.


Pokemony roślinne są bardzo mocno skupione na stallu, rzadko posiadają wysokie szybkości, natomiast moga się pochwalić defensywami oraz hp. Ich statystyki ofensywne poza szybkością są z reguły dobre, ale pozostaje problemem ilość typu, która rezystuje trawę.


To prawdziwy potwór defensywy, otrzymuje dwa razy mniej obrażeń od 8 typów, cztery razy mniej obrażeń od jednego i zero obrażeń od trujących, co daje nam w praktyce aż dziesięć typów przeciwko którym jest dobry defensywnie wobec dwóch typów przeciwko którym jest słaby. Mało? Dodajmy do tego Iron Barbs, które potrafi zaboleć w stall warsach, do tego leech seed które przyśpieszają jego regenerację zdrowie i możliwość rzucania hazardów i paraliżu. Te cechy sprawiły, że od początku Ferrothorn gości w Overused, będąc przy tym często wykorzystywany również w Uberach.


Dzięki swojemu typingowi Venusary zawsze były skuteczne w usuwaniu Toxic Spikesów oraz uzywaniu Toxica na preciwnikach. Mega Venusaur ponadto zyskuje Thick Fat, które neguje dwa z jego weaknessów, czyniąc z niego świetnego tanka, szczególnie w dobie wrazliwych na truciznę wróżek.

Typ Ziemny to czysto brutalna siła fizyczna miażdżąca swoich przeciwników. Tylko dwa inne typy są odporne na Ground i jeden typ jest niewrażliwy, to sprawia, że zawsze warto mieć przynajmniej jednego pokemona z Earthquake’em w drużynie. Defensywnie posiada całkowitą niewrażliwość na elektryczne ataki. Zawsze warto rozważyć posiadanie takiego pokemona w drużynie.

2x
0.5x
0x

Niesamowite możliwości ofensywne typu ziemnego sprawiają, że Earthquake jest jednym z najbardziej popularnych ataków od czasów pierwszej generacji. Pomagają mu w tym też jego wysoka celność, BP oraz brak kontaktu z przeciwnikiem. Jedynym problemem tego typu jest brak obrażeń w latające cele w tym pokemony ze zdolnocią Levitate, która powstała tylko w celu zmniejszenia pokrycia tego typu. Ponadto w wielu sytacjach, użycie Earthquake jest przewidywalne. Co do samych pokemonów tego typu posiadają one bardo wysoki atak, choć rzadko atak specjalny. Nie moga tez się zbyt czesto pochwalić wysokim speedem.

0x
0.5x
2x

Mozliwości defensywne pokemonów ziemnych są dosyć przeciętne, dobrą rzeczą jest niewrażliwość na ataki elektryczne, ale poza tym bardziej niż odporności rolę gra wysokie hp i obrona ziemnych pokemonów.


Poza oczywistym plusem jakim jest pokrycie ziemnych ataków, ziemne pokemony potrafią też wykorzystywac dobrze efekt burzy piaskowej, a dzięki immunity na prąd przydają tez w większości zwykłych teamów.

Weźmy dwa przykłady popularnych ziemnych pokemonów:


Jest to pokemon wzbudzających mieszane uczucia, dominuje metagame siódmej generacji. Jednak wciąż utrzymuje pozycje w Overused i nie trafia do Uberów, co może frustrować niektórych. Landorusa można wykorzystać na tyle sposobów, że przeciwnik nie jest w stanie przygotować się na każdą możliwość. Wzięcie Landorusa i zrobienie wokół niego teamu to też pójście na łatwiznę, ale to dobry sposób na bezstresowe rozpoczęcie swojej przygody w compettive.


Dzieki swojemu ability Arena Trap, Dugtrio jest dość dobrą alternatywą do Shadow Taga, nie pozwalając uziemionym pokemonom na wycofywanie się. Poza EQ, dugtrio potrafi nauczyć się Sucker Puncha, który może wykorzystać gdy jego bardzo wysoki speed jest niewystarczający. Ponadto z racji posiadania niskich defensyw, dugtrio może wykorzystać Focus Sasha by wzmocnic Reversala do maksymalnej mocy.

Typ Duch zaczynał bardzo skromnie, bo w pierwszej generacji mieliśmy raptem jedną linię ewolucyjną. W kolejnych dosyć powoli rosła ilość takich stworków. Niemal za każdym kryje się jakaś ‚straszna’ geneza. Z wyróżniających się pokemonów grzechem byłoby nie wymienić Gengara, pierwszego, najbardziej charakterystycznego, i zarazem jednego z najmocniejszych duchów. Przez wszystkie generacje był w Overused, a jego szybkość i siła przyprawiała o nocne koszmary inne pokemony.

2x
0.5x
0x

Pod względem ofensywnym typ ghost jest wyjątkowo dobry. Rywalizuje z typem mrocznym o tytuł najskuteczniejszego w walce z pokemonami psychicznymi – ghost nie uderza pokemonów normalnych, ale z drugiej stron dark jest rezystowany przez popularniejsze pokemony walczące i wróżki. Pokemony duchy przeważnie nie są bardzo ofensywne, jednak nie odzwierciedla sie to w najpopularniejszych pokemonach tego typu, które są efektywnymi atakerami. Od szóstej generacji dodatkowo stalowe pokemony nie są odporne na duchy co definitywnie wzmocniło ten typ.

0x
0.5x
2x

Dwa resisty, dwa immunity i tylko dwa weaknessy czynią z duchów świetne tanki, szczególnie że poza kilkoma wyjątkami mają one dość wysoki statystyki defensywne.


Pokemony duchowe sa mocno zróżnicowane pod względem ataku jak i obrony. Każdy znajdzie tu coś dla siebie.


Kiedy mówimy o pokemonach duchach to nie możemy nie wspomnieć o Gengarze. Na siedem generacji, w sześciu był w Overused, w siódmej spadł do UU, gdyż stracił umiejętność Levitate, która dawała mu odporność na ziemne ataki. Jednak wciąż posiada dużą szybkość, siłę specjalnych ataków oraz movepool który to może wykorzystać. Ponadto w szóstej generacji otrzymał również mega-ewolucję która trafiła do uberów, dzięki ability Shadow Tag, która pozwala zablokowac przecinikowi drogę ucieczki. Dzieki temu przewidując co może zrobić nasz przeciwnik możemy wystawić Mega Gengara na przeciwnika, który może nie móc mu nic zrobić. Wysoki speed i sp.atk, dostęp do ruchów takich jak Destiny Bond czy Taunt sprawia, że stanowi zagrożenie nawet w tym tierze.


Maskotka siódmej generacji i faworyt publiczności. Ten słodki stworek jest zaskakująco użyteczny również w competitive. Jego ability pozwala mu jednokrotnie zignorowac atak przeciwnika. Darmowa tura pozwala na wiele, szczególnie, ze Mimikyu posiada w swoim Movepoolu wiele boostów jak Swords Dance czy Bulk Up. Do tego ma bardzo dobry fizyczny atak i miarowy speed.

Typ Latający to taki typ ale jednak nie bardzo typ. W ciągu siedmiu generacji, 20 lat istnienia pokemonów i poznania ponad 700 różnych okazów, to tylko Tornadus ma czysty 100% typ flying, Arceusa nie liczmy, bo jego podstawowy typ to normal i tak go sklasyfikujmy. Mimo tego pokemony normal/flying są odbierane niejako zwykłe latające i te weźmiemy pod uwagę. Co znajdujemy w obrębie normal/fly? Cóż, głównie regionalne ptaki. Same ataki typu Flying są jednak dość przydatne i warto mieć je w zespole.

2x
0.5x
0x

Pod względem ofensywnym typ ten jest dość zbalansowany, Pokemony są bardzo szybkie (najwyższy średni base speed, ze wszystkich typów) i z reguł są dość mocno nastawione na atak.

0x
0.5x
2x

Tutaj najistotniejsza cechą jest definiująca wręcz ten typ zupełna odporność na ground. Poza tym pokemony latające nie są z reguły bardzo defensywne z kilkoma wyjątkami jak Skarmory czy Lugia.


Odporność na ataki typu ground oraz podstawowe hazardy powoduje, że warto mieć chociaż jednego pokemona typu Flying.


Jest to jedyny pokemon o czystym typie Flying. Pojawił się w piątej generacji i od razu wskoczył do Uberów. Regeneracja, mocny Hurricane wspierany pogodą to tylko niektóre z powodów dzięki którym Tornadus jest zabójczy. W kolejnych generacjach spadał w hierarchii ale wciąż jest pokemonem wartym uwagi.

Pokemony Typu Normalnego są normalne. Jest to w penym sensie domyślny typ pokemonów, do którego trafiają pokemony, które nie kwalifikują sie do innych. Typ normalny jest też często utożsamiany z pokemonami zmieniającymi typ, czy formę.

2x
0.5x
0x

Mimo, że żaden pokemon nie posiada nań słabości, typ normalny uchodzi za jeden z lepszych typów ofensynych, gdyż, podobnie jak typ smoczy, uderza większość pokemonów neutralnie. Przeważająca część pokemonów normalnych jest fizycznymi atakerami.

0x
0.5x
2x

Tylko jedna słabość i niewrażliwość na duchy czyni z normalnych, mimo braku resistów bardzo dobre tanki. Pomaga w tym fakt, że te pokemony mają zwykle dość wysokie HP.


Normalne pokemony są bardzo neutralne. Nie mają zbyt wielu słabości, ani mocnych stron. Ich ataki nie mają efektywności przeciwko żadnemu typowi, to utrudnia zastosowanie takich pokemonów. W pierwszych generacjach był to popularny typ, wraz z rozwojem serii jednak popularność spadała.


Jeden z bardziej znienawidzonych pokemonów, szczególnie w parze ze Skarmorym. Ale to było kiedyś. Dzisiaj swoje miejsce w OU otrzymała dzięki Eviolite, jak i dobremu movepoolowi. Jest rzeczą niemalże niemożliwą by zbić HP ze 100% do 0%, jest zbyt wytrzymała i wrażliwa tylko na Fighting. Posiadanie jej w teamie to też proszenie się o długie walki, ale jeśli ktoś lubi, to czemu nie.


Siedzący lub leżący w OU od pierwszej generacji, ostatnimi czasy Snorlax sturlał się do RU. Jest on pokemonem bardzo powolnym ale zarazem mocnym. Dzięki dobremu movepoolowi zawierającemu Curse’a czy RestTalka jest dobry zarówno w defensywie jak i ofensywie. Niestety jego niski speed jest mocno poza metagame’m 7 geny, przez co stracił na popularności.


Wraz z 7 generacja i Z-Move’ami Porygon-Z zyskał mozliwość zboostowania wszystkich swoich statystyk jednym conversion przy okazji zmieniając swój typ. Dzięki temu zyskał duże mozliwości sweepowania, jednak przez poleganie na Z-Move do rozstawienia się jest wrażliwy na ataki takie jak roar czy whirlwind.

Pokemony Typu Trującego powszechnie są uważane za najsłabsze, między innymi dlatego w szóstej generacji dostały porządnego buffa w postaci odporności na typ Fairy oraz efektywność przeciw temu typowi. Wcześniej ataki trujące były efektywne tylko przeciw trawiastym pokemonom, będą przy tym nieskutecznym przeciwko Stalowym, słabymi przeciwko Duchom, Ziemi, Truciznie i Skale. Dość długa lista typów.

2x
0.5x
0x

Jak wcześniej było wspomniane, glówną zaletą typu trujacego w ofensywie jest możliwość superefektywnego atakowania wróżek. Tylko tyle i aż tyle. Oh, i brak obrażeń w dość popularny typ jakim jest stal jest dość dużym problemem.

0x
0.5x
2x

W defensywie wcale nie zbyt dobrze, ponieważ resistuje mało popularne typy w ataku równocześnie będąc wrażliwymi na Ground, czyli typ ataków niesamowicie popularny. Zwykle trującego pokemona bierze się do teamu ze względu na cechy konkretnego pokemona aniżeli, że względu na przydatność samego typu.


Ogólnie pokemony trujące wciąc są typem dość słabym, ale dzięki popularności wróżek, utrzymująsie w użyciu. Szczególnie, że posiadają ten typ mocne pokemony innych typów.


To zaskakujące jak wiele może zmienić dodanie jednego podtypu do pokemona. Muk-Alola dzięki mrocznemu typowi jest niewrażliwy na typ psychiczny, co oznacza, że ma tylko jedną słabość a stąd już tylko jeden krok by go wykorzystywać jako pokemona z Assault Vestem. W ostatnich generacjach pokemony wróżkowe znalazły swoje miejsce w metagame, więc posiadanie trującego pokemona nie jest złym pomysłem, szczególnie takiego jak Muk-Alola, postrachu Tapu Lele.


Dzięki swojemu typingowi Venusary zawsze były skuteczne w usuwaniu Toxic Spikesów oraz uzywaniu Toxica na preciwnikach. Mega Venusaur ponadto zyskuje Thick Fat, które neguje dwa z jego weaknessów, czyniąc z niego świetnego tanka, szczególnie w dobie wrazliwych na truciznę wróżek.

Typ Psychiczny zdominowały pierwszą generację, W tej generacji tylko inny psychiczny resistował ataki tego typu, a sami byli wrażliwi tylko na ataki typu Robaczego, których w pierwszej generacji było mało do tego reprezentacja tych pokemonów była słaba i nieliczna. W drugiej generacji wywrócono wszystko do góry nogami. Teraz Mroczne pokemony były niewrażliwe na typ Psychiczny, a Stalowe odporne. Do tego typy Mrok i Duch zyskały efektywność przeciwko nim.

2x
0.5x
0x

Pokrycie typów przez pokemony psychiczne jest wciąż duże i wplatając dodatkowy atak neutralny na Stal, Psychikę i Mrok jak na przykład Thunderbolt czy Surf pozwala na szybkie pokrycie wiekszości pokemonów. Pokemony psychiczne mają przeważnie wysokie Sp.Atk, Sp.Def i Speed, więc sa skuteczne w ataku.

0x
0.5x
2x

Defensywnie pokemony Psychiczne sa dość mierne, szczególnie wobec fizycznych ataków. Nie jest to jednak problem, gdyż mało psychicznych pokemonów to tanki.


Mimo nerfów i bycia przegonionymi w popularności przez inne typy, pokemony psychiczne wciąż są niesamowicie skuteczne i warto rozważyć wplecenie jednego do swojego teamu.

Prawdziwa maszyna do zabijania ale przyjrzyjmy się najciekawszym Pokemonom Robakom:


Można powiedzieć, że jest flagowym pokemonem dla typu Psychic. Jest niesamowicie szybki (120 base speed) i silnym w atakach specjalnych (135). Często na topie ale nie na tyle by wpływać na metagame danej generacji. W szóstej generacji otrzymał mega-ewolucję która dodatkowo dostała buffa w specjalnej w defensywie w siódmej generacji. W mega-formie Alakazam jest jeszcze silniejszy (ma więcej łyżek), przez co wskoczył na Top Tier OU.


Slowbro jest dość niestandardowym z psychicznych pokemonów, gdyż jest bardzo nastawiony na fizyczną obronę. Posiada dobra regeneracje Slack Offem oraz dobry movepool zawierający wodne, psychiczne i ognite ataki jak Scald, Psyshock czy Flamethrower. Pondato może posiadać ability Regenerator leczące go po wymianie. Jego megaewoluowana forma jest jeszcze bardziej tankowata, jednak bazowa forma duzo jej nie ustępuje.

Typ Kamień jest dość ofensywny. Posiada sporo odporności, ale też słabości. Ataki kamienne bardzo dobrze komponują się z atakami ziemnymi. Earthquake/Stone Edge to standardowy zestaw dla pokemonów fizycznych. To co jest odporne na EQ jest wrażliwe na Stone Edge. Jednakże pokemony z tym typem nie są popularne ze względu na słabości na popularne typy np. Ziemie, Wodę, Stal, Walkę.

2x
0.5x
0x

W ofensywie typ skalny jest wybitnie dobry, ataki takie jak Stone Edge czy Rock Slide są często używane na pokemonach wszelkich typów. Niestety same pokemony skalne, mimo dośc wysokiego ataku czesto są byt wolne by budowac je czysto ofensywnie.

0x
0.5x
2x

Pod względem defensywnym mimo przeważnie dobrych statystyk, pokemony skalne mają duże problem z wrażliwością na popularne typy jak Water czy Ground. Warto tu też jednak zwrócić uwagę na burzę piaskową, która zwieksza ich sp.defa o połowę, co w połączeniu z i tak już wysokim defem czyni je wciaż dość bulky.



Tyranitar jest bardzo silnym pokemonem zarówno w atakach fizycznych jak i defensywnych. Wytrzymałym, a dzięki Sandstormowi jego odporność na ataki specjalne wzrasta jeszcze bardziej. Nigdy nie spadł poniżej OU i nic w tym dziwnego. Wiele różnorakich ról, może być mixatakerem, tankiem, fizycznym bądź specjalnym atakującym, do tego jeszcze mega-ewolucja. Jak ktoś lubi kamienne pokemony, to Tyranitar jest świetnym wyborem

Typ Stalowy pojawiły się od drugiej generacji jako przeciwwaga dla Psychic i też jako jedyny typ odpornością na ataki Dragon, tak było aż do szóstej generacji, w której pojawił się typ Wróżkowy, całkowicie odporny na smoki. Stal jest typem najbardziej defensywnym ze wszystkich, posiada najdłuższą listę odporności w grze, w kombinacji z innymi typami często daje naprawdę wytrzymałego pokemona.

2x
0.5x
0x

Pod względem ofensywnym pokemony stalowe nie są niesamowite ale znośne, szczególnie dzieki ich przeważnie wysokiemu atakowi. Są jednak zwykle dość wolne, więc ostatecznie muszą i tak nadrabiac ten fakt bulkiem.

0xPoison
0.5x
2x

Tutaj jest największa siła pokemonów stalowych. Ogromna ilość odporności, w tym niewrażliwość na Toxica oraz przeważnie bardzo wysoka obrona czyni z tych pokemonów świetne tanki.


Praktycznie nie ma powodu by nie mieć takiego pokemona w drużynie, przydatność przeciwko smokom i pokemonom z Fairy type jest zawsze w cenie, kwestia znalezienia pasującego do naszego teamu pokemona.


Metagross jest przedstawicielem połączenia Steel/Psychic, które przed szóstą generacją było dość mocne, ale nie tylko to sprawiło, że był w OU. Duża siła oraz równie duża defensywa zawsze był w cenie. Najsłabszym punktem Metagrossa przez długi czas był ograniczony movepool. Obecnie dzięki mega-ewolucji, Metagross stanowi Top Tier w OU, będąc jeszcze szybszym i silniejszym niż kiedykolwiek wcześniej.


To prawdziwy potwór defensywy, otrzymuje dwa razy mniej obrażeń od 8 typów, cztery razy mniej obrażeń od jednego i zero obrażeń od trujących, co daje nam w praktyce aż dziesięć typów przeciwko którym jest dobry defensywnie wobec dwóch typów przeciwko którym jest słaby. Mało? Dodajmy do tego Iron Barbs, które potrafi zaboleć w stall warsach, do tego leech seed które przyśpieszają jego regenerację zdrowie i możliwość rzucania hazardów i paraliżu. Te cechy sprawiły, że od początku Ferrothorn gości w Overused, będąc przy tym często wykorzystywany również w Uberach.

Typ Wodny jest jednym z startowych typów pokemonów, a zarazem jednym z najbardziej popularnych rodzajów. Lista wodnych pokemonów jest naprawdę długa, niemalże każdy team posiada chociaż jednego wodnego pokemona. Trudno się temu dziwić. Wrażliwość raptem na dwa typy, elektryczne i trawiaste, duży wybór pokemonów o przeróżnych rolach tj. Hazard setter (Tentacruel, Cloyster), tank/wall (Swampert, Slowbro,Milotic) czy totalna ofensywa (Greninja, Gyarados). Przy tym bardzo często mają dostęp do dobrego zestawu ataków Thunderbolt/Icebeam/Scald, który posiada bardzo dobre pokrycie typów w ataku.

2x
0.5x
0x

Woda jest dość zbalansowana pod względem ofensywnym.

0x
0.5x
2x

Mała ilość weaknessów, w dodtaku gdy połowa z nich jest dość rzadko używanym typem, czyni z pokemonów wodnych bardzo dobre tanki.



To jest starter który miesza w metagame bardziej niż jakikolwiek inny. W szóstej generacji dostał bana i wylądował w Uberach, więc w siódmej generacji dostał formę Greninja-Ash która odpala się po spełnieniu odpowiednich kryteriów i jest wtedy jeszcze silniejszy, że aż trudno sobie to wyobrazić. Jeśli szukasz wodnego Glass Cannona potrafiącego zesweepować cały team przeciwnika, zadzwoń do Asha zapytać czy nie pożyczy Ci Greninji.


Slowbro dość dobrze przedstawia tankową strone wodnych pokemonów. Posiada dobrą regenerację Slack Offem oraz dobry movepool zawierający wodne, psychiczne i ognite ataki jak Scald, Psyshock czy Flamethrower. Pondato może posiadać ability Regenerator leczące go po wymianie. Jego megaewoluowana forma jest jeszcze bardziej tankowata, jednak bazowa forma duzo jej nie ustępuje.